FIDEA
  • Ajankohtaista
    • Tapahtumat ja Some
    • Draama, teatteri ja pandemia
  • Yhdistys
    • Hallitus, toimihenkilöt ja yhteystiedot
    • Liity jäseneksi
    • Yhteistyötahot
    • Kunniagalleria
    • Säännöt
    • Historia
    • Tietosuojaseloste
  • Toiminta
    • Kansainvälinen toiminta
    • Lausunnot
    • Linkit
  • Opetus
    • Varhaiskasvatus
    • Peruskoulu
    • Lukio
    • Opetus muualla
  • Tutkimus ja kirjallisuus
    • Väitöstutkimus
    • Opinnäytteet
    • Hankeraportit ja selvitykset
    • Verkkolehdet
    • Muu kirjallisuus
  • Opiskelu
    • Opettajakoulutus
  • FIDEA -lehti

Suomen draama- ja teatteriopetuksen liitto ry

Joulublogi

19/12/2020

 
Katso taaksesi ja kiitä.
Tämä vuosi on ollut pirullisen virustilanteen lamaannuttama. FIDEAn hallitus on kokoontunut yhteen vain kaksi kertaa vuoden alussa. Hallituksessa on ihmisiä, joita en ole tavannut oikeasti koskaan. Jäsenistöä en ole tavannut kuin muutamia kevät- ja syyskokouksessa ja IDEA-gaalassa tulitikkuaskin kokoisina kaksiuloitteisina pysähtelevinä kuvina tietokoneen näytöllä.

Vähän turhautuneena vuodatan, että lähtökohdat ensimmäiseen puheenjohtajavuoteen eivät olleet mitä eloisimmat. Kaipaan aitoa läsnäoloa, asioiden aistimista ja spontaania keskustelua! Pian tämä kaipuu aiheuttaa läheisyyspuutosepidemian. Epidemia kipuaa merkittävien kansantautien listan kärkisijoille ja se saa oman diagnoosin ja F-koodin. Se muistuttaa Post Show Bluesia tai Firenzen syndroomasta toipuvan tilaa.


Kun katson vuotta taaksepäin, on siinä paljon hyvääkin, vaikkakin koronan alle peittämää. 
Hyvää on:
  • Aloitimme FIDEAn verkkosivujen kehittämistyön jäsenistöä palvelevaan suuntaan.
  • Aloitimme tietopaketin kokoamisen draama- ja teatteriopetuksen alan tutkimuskirjallisuudesta. Tämä paketti tulee jatkossa täydentymään.
  • Vaihdoimme pahvisen jäsenkortin mobiilijäsenkorttiin.
  • Siirsimme jäsenrekisterin tietoturvalliseen järjestelmään.
  • Laadimme tietosuojaselosteen ja valitsimme tietosuojayhteyshenkilön.
  • Lähetimme onnittelukirjeen draama- ja teatteriopettajan opinnoista valmistuneille.
  • Perustimme FIDEAlle facebook-sivun jo olemassa olevan ryhmän rinnalle
  • Viestintäsuunnitelma valmistui.
  • FIDEA hyväksyttiin Opettajien ammattijärjestön ulkojäseneksi ja pedagogisten opettajajärjestöjen edustajistoon. Viestintä- ja vaikuttamisväylämme suoristui OAJ:n suuntaan merkittävästi.
  • Toimitimme Kielikukko-lehden draamanumeron kaikille FIDEAn jäsenille kevätlahjaksi.
  • Allekirjoitimme vetoomuksen valtioneuvostolle taiteen ja kulttuurin rahoituksen turvaamiseksi.
  • Kirjoitimme kannanoton opetusministerille kouluväkivaltaa, kiusaamista ja häirintää vastaan.
  • Kirjoitimme vetoomuksen Yrkeshögskolan Novian teatteri-ilmaisun ohjaaja -koulutuksen resurssien säilyttämiseksi.
  • Aloitimme valmistautumisen FIDEA 50-vuotta -juhlavuoteen 2022 ja ensi vuonna alkaakin työ FIDEAn historia -antologian koostamiseksi pitkäaikaisten aktiivien toimesta.
  • Nimitimme fidealisteja kansainvälisenä draama- ja teatterikasvatuksen IDEA-päivänä 27.11. ja järjestimme pienen (etä)gaalan ohjelmineen päivän ja fidealistien kunniaksi.
  • Unescon Taidekasvatusviikon (25. -31.5.) avajaispäivänä klo 12 ympäri maailmaa soitettiin kelloja ja muistutettiin taidekasvatuksen merkityksestä. IDEAn webinaariiin viikon lopulla osallistui 380 ihmistä kaikista maanosista. 
  • Aloitimme sääntöjen päivittämisen ja sitä jatketaan ensi vuonna.
  • Varmasti jotain muutakin, jota en muista tässä mainita!
 
Pettymystä on aiheuttanut se, että 
  • kaikki lähitapaamiset sekä kotimaassa että kansainvälisesti peruuntuivat.
  • sääntömääräiset kokoukset järjestettiin etäyhteyksin.
  • FIDEA-lehti siirtyi verkkoon. Tämä on ollut kipeä muutos erityisesti FIDEAn pitkäaikaisille jäsenille.

Kumpaa oli enemmän? Hyvää vai pettymystä? 18 - 3. Hyvä voitti pettymyksen murskaluvuin!
​Katso eteenpäin ja luota.​
​Viivytän ajatusta vielä hetken lehden parissa. Verkkolehden alkutaival muistuttaa kävelemään oppivan lapsen pyrkimyksiä. Lapsi ei vielä osaa, mutta lapsi on itsessään täydellinen. Lapsi opettelee kävelemään, kompuroi, nousee ylös, kompastuu taas ja nousee ylös. Välillä kengät käyvät pieniksi ja alkavat puristaa. Hetken kulku jatkuu paljasjaloin,  varpaat ja nahka vahvistuvat. Yksivuotiaana sinnikäs opettelija voi ottaa jo uteliaita juoksuaskeleita tahtomaansa suuntaan. Ja kupsahdellakin.

Lehti on avoin julkaisu, jotta se voi mahdollisesti tavoittaa draama- ja teatteriopetuksen alan ihmisiä laajempaa lukijakuntaa. FIDEAn äänenkannattajana sen ämyrin täytyy kuulua heillekin, joita asia ei varsinaisesti kiinnosta. Volyymiä tullaan tarvitsemaan, jotta draamaa ja teatteria ei heitetä yli laivan mm. oppivelvollisuuden laajentuessa ja koronakustannusten hyökyaallon pyyhkiessä kuntatalouden yli.
 
Luotan siihen, että tulevana vuonna pääsemme järjestämään tuttuja ja uusiakin kohtaamisen foorumeita keskustelun, kouluttautumisen, inspiroitumisen, tutkimisen ja vaikuttamisen merkeissä. Ainakin etänä, kun kokoonnumme pulisemaan iltaisin draamasta ja teatterista. Hyvää etäkokoontumistavassa on se, että etäisyys ei ole este osallistumiselle. Lämpimästi tervetuloa ILTAPULINOIHIN.
Katso ylöspäin ja usko.
Kaikessa muutoksessa, niin eteen tipahtavassa kuin tavoitellussa, on kyse ongelmanratkaisusta, kokeilemisesta ja vaihtoehtojen välillä valitsemisesta. Koska tulevaa emme tiedä, on se ennustusten, parhaiden arvausten ja uskon asia. 
 
Jos muistelet tulevaisuutta, voit kuvitella näyn, jolloin tämänhetkiset ongelmat ovat ratkenneet myönteisesti. Kenties silloin draaman ja teatterin opetus varhaiskasvatuksesta korkeakoulutukseen on saanut aikaan vaikkapa sen, että vihapuhe ja väkivalta on loppunut, koska emme ole enää näkymättömiä vaan tulemme nähdyiksi, osaamme ratkaista ongelmia ja meillä on moraalista rohkeutta. Kenties silloin poliitikot keräävät äänisaaliinsa kilvoittelemalla siitä, kuka tekee empaattisinta politiikkaa. Kenties pysähtymällä hetkeksi ja katsomalla ylöspäin näet pilvet ja tulet ajatelleeksi, että pilvistä päin meidän ihmisten mittakaava on pieni.
Katso ympärillesi ja rakasta.
Ympärillä on ihmisiä. Ihmisille rakastaminen ei ole aina helppoa. Sitä koettelee erimielisyydet. Ihmisten välillä tulee aina olemaan erimielisyyksiä, koska meillä on arvoja, ideoita ja tahtoa, luovuutta ja toteuttamisvoimaa. Ne ovat positiivisia ominaisuuksia ja silti ne aiheuttavat erimielisyyttä. Kun siis seuraavan kerran huomaat olevasi eri mieltä jonkun kanssa, tutki, voisiko erimielisyys johtua siitä, että teillä molemmilla on arvoja, ideoita ja tahtoa. Jos vastaat kyllä, iloitse! Teille on avautunut tilaisuus nähdä monisyisien asioiden monet syyt. Silloin erimielisyyttä ei kannata vältellä, vaan mennä kohti. Hedelmällistä on erimielisyyksien tutkiminen. 
 
Erimielisyys on suhde kahden ihmisen välillä. Olet suhteessa kaikkiin ympärilläsi oleviin. Rakastatko naapuriasi, vanhempaasi, lapsesi kaveria, oppilastasi, opettajaasi, tuntematonta maapallon toisella puolella, ja sitä maanantaiaamuna ohi kaahannutta bemarikuskia, joka roiskaisi loskat uudelle villakangastakillesi, jota varten säästit rahat kuuden kuukauden surkeasta palkasta ja jonka vuoksi söit hernekeittoa liian usein ja jonka vuoksi sinulta pääsi paukku täpötäydessä hississä matkalla unelmiesi työpaikan haastatteluun ja osoittautui, että haastattelijasi seisoi lähimpänä vieressäsi hississä ja haastattelijasi pyörtyi? Mitä sinun pitäisi saada tietää bemarikuskista juuri tuona kyseisenä epäonnisena hetkenä, jotta voisit suhtautua häneen rakastaen? 
 
Draaman ja teatterin perusyksikkö on suhde; liittouma, sitoutuma, kytkös, liitos. Silloin draaman ja teatterin pienimmäksi tarkasteltavaksi yksiköksi ei muodostu yksilö vaan ‘kaksilo’. Tuota kaksiloa kannattaa tutkia, kiinnostua ymmärtääkseen ja oppiakseen, sillä siinä samalla kaksilo piirtää kahta minuutta. Suhteisuus on olemassa aina ja se on liikkeessä; lähestyen kohti - loitontuen kauas. Suhteisuus vaikuttaa kaksilon osapuoliin aina; rakentaen - hajottaen. Oma kokemukseni kaksilon tutkimisesta on, että se saa minun kehoni resonoimaan ja aivoni askaroimaan. Tahto ymmärtää syttyy. Kaksilon ihmetteleminen saa minussa aikaan kiinnittymistä ja tahto ymmärtää saa aikaan kiintymystä. Silloin ollaankin jo rakkauden äärellä. Ehkä bemarikuski oli juuri saanut kuulla jotakin, mikä käänsi hänen loppuelämänsä suunnan ja täytti hänen havainnointikykynsä täysin tuona hetkenä. 
 
Mielikuvissasi olet saattanut täyttää bemarikuskin tarinan aukot. Hän aiheutti käänteen toisen ihmisen tarinan kulkuun. Oliko bemarikuski mies, nainen, muunsukupuolinen? Minkä ikäinen hän oli? Käänsikö se, mitä hän on juuri kuullut, hänen elämänsä kohti onnettomuutta ja tragediaa vai kohti onnea? Mitä tunnet häntä kohtaan nyt?

Värssy

Nyt kun vuosi on pian syntymässä uudelleen, toivotan kaikille hyvää tätä hetkeä seuraavan värssyn siivittämänä:​
Katso taaksesi ja kiitä.
Katso eteenpäin ja luota.
Katso ylöspäin ja usko.
Katso ympärillesi ja rakasta.
Lämmin iso kiitos yhdistyksen aktiiveille ja kaikille fidealaisille siitä, että draama- ja teatteriopetuksen liekki leimuaa. Nyt sytytetään liekit joulukynttilöihin.
 
Hyvää Joulunaikaa ja Uutta Vuotta!

Comments are closed.
    Picture

    Olen Susanna Metsälä, FIDEAn puheenjohtaja (2020-)  ja tämä on puheenjohtajan blogi.

    RSS Feed

    Blogiarkisto

    All
    Elokuu 2020
    Helmikuu 2020
    Joulukuu 2020
    Lokakuu 2020
    Maaliskuu 2020
    Tammikuu 2021

Picture
svenska
ENGLISH
LIITY
OTA YHTEYTTÄ
Picture
  • Ajankohtaista
    • Tapahtumat ja Some
    • Draama, teatteri ja pandemia
  • Yhdistys
    • Hallitus, toimihenkilöt ja yhteystiedot
    • Liity jäseneksi
    • Yhteistyötahot
    • Kunniagalleria
    • Säännöt
    • Historia
    • Tietosuojaseloste
  • Toiminta
    • Kansainvälinen toiminta
    • Lausunnot
    • Linkit
  • Opetus
    • Varhaiskasvatus
    • Peruskoulu
    • Lukio
    • Opetus muualla
  • Tutkimus ja kirjallisuus
    • Väitöstutkimus
    • Opinnäytteet
    • Hankeraportit ja selvitykset
    • Verkkolehdet
    • Muu kirjallisuus
  • Opiskelu
    • Opettajakoulutus
  • FIDEA -lehti